Vajra, spreek uit “Vazj-rah”, betekent bliksemschicht, diamant, helderheid, onvernietigbaarheid. In Tibet wordt het ook “Dorje” genoemd.
De Vajra is een krachtig Tibetaans energetisch instrument voor het ontvangen en sturen van positieve energieën.
Het wordt gebruikt bij rituelen, healings, transformatieprocessen en energetische meditaties.
Vajra’s zie je overal op bijzondere krachtplaatsen rond het Himalaya gebergte.
De werking van een Vajra
Een Vajra is een bijzonder krachtig instrument waarmee je positieve energieën kunt ontvangen, maar ook kunt zenden.
Het is een boeddhistisch symbool van het onverstoorbare mannelijke en vertegenwoordigt daarmee de levensweg.
Een Vajra vernietigt iedere vorm van onwetendheid, zonder zichzelf te vernietigen. Samen met de Ghanta (bel) legt het de verbinding tussen hemel en aarde. Van een Vajra gaat een enorme hoeveelheid energie uit, die vergelijkbaar is met de diamantscepter die sommige keizers en koningen ooit voerden.
Vajra’s versterken je energie. De energie die het uitstraalt is aangenaam en verfrissend en in een gesloten hand (om de Vajra heen) wordt die energie versterkt. Hij versterkt daarbij vooral het ‘ik-gevoel’. Bij iemand die slecht in zijn vel zit en bij wie de energiedoorstroming geblokkeerd is, wordt de energie door de Vajra weer gereguleerd.
Een Vajra geeft niet alleen energie, maar ook een gevoel van vreugde en vrede. Hij brengt je volledig tot rust en in harmonie en versterkt bovendien je intuïtie. Een Vajra in je slaapkamer verbetert het slapen.
De Vajra en Ghanta worden ook veel gebruikt in Tibetaanse tantrische rituelen.
Jezelf behandelen met een Vajra
Een Vajra wordt vooral in Nepal en Tibet als versterker van het genezingsproces gebruikt. Je houdt daarbij de Vajra in je rechterhand (voor linkshandigen in de linkerhand) en legt de hand, met de Vayra aan de onderzijde, op de aangedane plek.
Op deze wijze kan iedereen organen en chakra’s bij zichzelf behandelen en blokkades opheffen. Wanneer je met de Vajra werkt voel je een energetische versterking, zolang je het in je hand hebt. Een dagelijkse behandeling kalmeert je emoties en geeft je ontspanning.
Wanneer je de Vajra wilt hanteren om je aura op te laden, pak het instrument dan bij de knop in het midden vast met je rechterhand. Maak heel rustige meditatieve en sierlijke bewegingen in de vorm van een liggende acht (een lemniscaat) in de lucht voor je, op en neer en van links naar rechts bewegend met je hand binnen je aura (binnen 15 cm. van je lichaam).
Bij een dagelijkse behandeling vermindert je angst en blijf je geaard in stressvolle situaties, bovendien haal je er kracht uit. Hij is daarmee een fijn instrument om in huis en bij de hand te hebben.
Aardstralen neutraliseren
Moderne huizen zijn vaak gebouwd op aardstralen. De kans op ziekteverschijnselen bij de bewoners wordt daarmee groter. Een Vajra wordt in zo’n situatie als ontstoringsinstrument gebruikt, door de Vajra op die plek te leggen (bijvoorbeeld bij ondergrondse wateraders).
De Vajra brengt in iedere ruimte, werk of thuis, positieve energie en een absoluut gelukzaligheidsbewustzijn.
Oosters gebruik
In Oosterse wijsheden en religies is het niet gebruikelijk om symbolen alleen een positieve of negatieve betekenis te geven, doch beide betekenissen. De Vajra was oorspronkelijk het symbool van de hoogste kracht. Het staat in die betekenis dan ook voor bliksemschicht of diamantscepter. De Vajra werd ook wel ‘donderslag’ genoemd, vanwege de ontzaglijk grote hoeveelheid energie die er van uitgaat, vergelijkbaar met de diamantscepter die sommige keizers en koningen droegen.
De Vajra wordt al heel lang als ontstoringsinstrument gebruikt. Het verhaal wil dat Boeddha het eens gebruikte toen hij door agressieve energieën belaagd werd. Hij zou aangevallen zijn door een wilde blazende tijger. Hij legde toen een Vajra dwars voor zich op de grond, voor de dreigend aanvallende tijger, waarop de tijger met de staart tussen de benen is verdwenen.
In een kleinere, handzame uitvoering wordt de Vajra door priesters en genezers in Nepal en Tibet bij genezingsprocessen gebruikt. De Vajra ontvangt energieën die voor een mens weldadig en verfrissend zijn. Door middel van de ter hand genomen Vajra worden die genezende energieën gebruikt om organen, slecht functionerende chakra’s en andere blokkades te genezen. Terwijl de genezer tegelijkertijd wordt beschermd door de Vajra tegen de negatieve energie die daarbij vrijkomt. De priesters en genezers die er mee werken voelen zich dan ook energetisch gesterkt wanneer ze de Vajra in de hand hebben.
Reinigen van de Vajra
Reinig de Vajra af en toe door hem onder stromend water te houden.
Het uiterlijk en betekenis van de Vajra
De uiteinden van de vajra hebben de vorm van, en staan voor de Heilige Tibetaanse Berg Kailash.
In het Tibetaans heet de berg “Kang Rinpoche” wat “Kostbaar Juweel van Sneeuw” betekent.
De berg Kailash zou met zijn 6718,2 m een fysische representatie zijn van de legendarische “Axis Mundi” of de As van de Wereld. Deze as is een oeroud begrip dat aangeeft dat er een centrale verbindingslijn loopt tussen het zichtbare en het onzichtbare, de wereld en de hemelse sfeer of sferen. Het is de centrale lijn waar alles om draait, zowel letterlijk als figuurlijk. De vorm van de berg Kailash is zeer typisch. De bergtop heeft een 4-‐zijdige vorm, bijna een pyramide. Dit droeg bij tot de legende van deze berg.
1 De vijf spaken symboliseren de vijf Dhyani Boeddha’s.
• Centrum (Vairocana) Nampar nangdze, Nam nang
• Oost (Akṣobhya) Mitrugpa
• West (Amitābha) Wöpakme
• Zuid (Ratnasaṃbhava) Rinchen Jung ne Rin jung
• Noord (Amoghasiddhi) Dön yö drub pa Dön drub
Ze stellen wijsheid en de vier onmetelijke wensen van liefde, mededogen, gelijkmoedigheid en vreugde voor.
De vier gebogen spaken staan voor de vier edele waarheden:
• geboorte, ziekte en ouderdom is lijden,
• sterven is lijden,
• scheiding van wie ons lief zijn, is lijden
• het niet verkrijgen van wat men wenst, is lijden
2 De mond van het zeemonster Makara waaruit elke spaak tevoorschijn komt staat voor de bevrijding.
3 De twee lotussen bij het middelpunt van de Vajra; de bovenste symboliseert de acht mannelijke Bodhisattva’s. De bekendste voor ons zijn Mañjushri en Avalokiteshvara.
De onderste lotus symboliseert de vrouwelijke Bodhisattva’s, waaronder Vajrasatva, Tara en Kuan ying.
Merk hierbij op dat Avalokiteshvara zowel mannelijk als vrouwelijk is, en hiervan is de huidige Dalai Lama de reïncarnatie.
4 Het centrum vertegenwoordigd de oorspronkelijke natuur van het universum, de
onderliggende eenheid van alle dingen.
De dubbele Vajra
De dubbele Vajra wordt ook wel het Vajrakruis, of Visvavajra genoemd. Het vormt de basis van het fysieke Universum.
Voor de tijd begon was er duisternis en leegte. Een zachte wind uit de vier richtingen heeft in de loop van de tijd die leegte gevuld. Daardoor begon het te groeien in kracht totdat de winden veranderde in een stof zo dik, zo zwaar en zo vast van vorm dat zich een Visvavajra vormde, de basis voor het fysieke Universum. De Visvavajra heeft feilloze prestatie als betekenis en staat voor de stabiliteit of de stichting van de fysieke wereld. Dit symbool wordt vaak gebruikt als een zegel of stempel.
De bel, Ghanta of Drilbu
De Ghanta symboliseert de wijsheid en de leegte, het geluid van de Ghanta staat voor de stem van Boeddha.
In het midden van de bel staat het gezicht van Vajrasattva.
De Vajra en de Ghanta
Samen zijn Vajra en Ghanta het symbool dat de weg naar de verlichting aangeeft, de ultieme waarheid, het hoogste gelukszaligheidsgevoel.
Eerst wordt de Vajra met de rechterhand, de mannelijke hand opgepakt, daarna de bel met de linkerhand, de vrouwelijke hand. De handen van de lama die dat doen beschrijven schitterende gestileerde bogen, waarbij de Vajra en de bel steeds moeiteloos en vloeiend van positie veranderen.
Vajrasattva Tibet
Vajrasattva (Tibetaans: Dorje Sempa) is de Boeddha van de heelheid en daardoor van de genezing. Hij vertegenwoordigt de eenheid van de volledig ontwikkelde mannelijke en vrouwelijke energie, de compleet gezuiverde staat van verlichting. Deze Boeddha staat voor het zuiveren van de geest, essentieel voor iedereen die zich geestelijk wil ontwikkelen. In zijn rechterhand houdt hij een Vajra, het mannelijke symbool dat staat voor kennis en onverwoestbaarheid en het ontvangen van positieve energie, ter hoogte van zijn borst dicht bij het hart. Tegelijkertijd houdt hij in zijn linker hand de bel, het vrouwelijke symbool, omhoog gekeerd en op heuphoogte vast. Deze beide symbolen, in interactie met elkaar, leiden tot verlichting.
Vajrasattva symboliseert de kracht van zuivering van alle negativisme.
Een beeld van Vajrasattva zou in iedere meditatie of spirituele ruimte kunnen staan om zodoende de juiste energie te verspreiden.
Opbergen van een Vajra na gebruik
Veel gebruikers wikkelen hun Vajra na gebruik in een Khata. Dit is een traditionele ceremoniële sjaal die in Tibet gebruikt wordt. Tibetaanse Katha’s zijn meestal wit, dat het pure hart van de gever van de sjaal symboliseert.
Op een Katha staan de 8 voorspoedsymbolen.
De acht tekens van voorspoed en geluk
Deze symbolen zijn: de witte schelp, de parasol, het overwinningsvaandel, de twee goudvissen, het wiel van de leer, de oneindige knoop, de lotus en de vaas met schatten.
De witte schelp symboliseert de melodische, harmonische en rustgevende klanken van het filosofisch en religieus onderricht, die overeenkomen met de verschillende neigingen, intellecten en capaciteiten van de wezens. Zij herinnert hen eraan dat ze een spirituele weg moeten volgen om de bevrijding voor zichzelf en voor anderen te vinden.
Het kostbare scherm of parasol staat voor rechtvaardige en edele daden die bescherming bieden tegen ziekte, hinder en tegenspoed.
De overwinning van lichaam, geest en spraak op hindernissen, schadelijke factoren en negatieve houdingen wordt uitgedrukt in het overwinningsvaandel.
De twee goudvissen staan voor het voorspoedige leven van elk wezen dat gevrijwaard is van angst en dat gevaren weet te vermijden en niet valt in de oceaan van Samsara waar onvrijheid heerst.
Deze wezens kunnen spontaan en zonder dwang verder evolueren, zoals een vis in het water zich vrijuit beweegt. Zij staan voor rijkdom, voorspoed en universele vrijheid.
Het wiel van de leer symboliseert de drie cycli van het basisonderricht van de historische Boeddha, de voordrachten en verwezenlijkingen bereikt door een degelijke studie en een voortgezette praktijk die het de wezens mogelijk maakt voorlopige en ultieme vormen van geluk te verwerven.
De oneindige knoop is een symbool voor de vereniging van de Wijsheid en de Methode. Bij de uiteindelijke bevrijding symboliseert de oneindige knoop de onverbrekelijke verbondenheid van de wijsheid en het mededogen.
De lotus staat voor de zuivering van alle zwakheden, gebreken, negatieve houdingen, noodlottige passies en van de storende invloeden van het lichaam op de geest en op het spraakvermogen. Hij staat voor alle handelingen die tot bevrijding leiden.
De vaas met schatten symboliseert een kostbare, eindeloze regen van geluk: een lang leven, rijkdom, voorspoed, alle vergankelijke weldaden van deze wereld en de ultieme zegen van de bevrijding.